Aiheuttaako sokeri riippuvuutta?

Tällaisia lauseita kuulee usein ihmisten suusta: ”Olen sokeriaddikti, en voi itselleni mitään.”,  ”Olen tällainen pullahiiri.”, ”Voin hyvin olla ilman sokeria pitkiäkin aikoja, mutta kun otan vähän makeaa, niin homma lähtee käsistä.” Sokeriippuvuudesta on tullut mediaseksikäs termi, johon vedotaan kun etsitään ylipainon syitä. Asia ei kuitenkaan ole näin yksinkertaista!

Tutkimuksissa ei ole voitu osoittaa, että sokeri aiheuttaisi huumeiden ja nikotiinin kaltaista riippuvuutta ihmisillä. Sokerista voi kuitenkin muodostua addiktiivinen kokemus, jos henkilöllä on pitkiä syömättömyyden ajanjaksoja, joiden päälle nautitaan jotain makeaa. Pitkän nälkäjakson päälle syöty ruoka aiheuttaa erityisen voimakkaan hyvänolontunteen kyseistä ruokaa kohtaan. Kun tämä toistuu useamman kerran, muodostuu henkilölle voimakas sokeririippuvuuden kokemus, jolloin sokeri synnyttää hyvää oloa yhdessä liikasyömisen ohella. Tämän seuraksena henkilö kokee itsensä sokeriaddiktiksi.

Keskeinen ongelma ei ole sokeri vaan se, että omia näläntuntemuksia ei kuunnella ja syömisen rytmitys on mitä sattuu. Monesti ongelmana on se, että vältetään makeita ja sokerisia ruokia, välillä pitkiäkin aikoja, ja lopulta kun makeaan kajoaa, niin syöminen lähtee käsistä. Monella on taustalla pitkä laihdutushistoria, joka kertoo kielteisestä ruokasuhteesta ja monista aiemmista nälän jälkeisistä ahmimisjaksoista. Ruokavalio on usein liian tiukka. Syödään kevyesti ja liian vähärasvaisesti. Aamupala ja lounas ovat aivan liian kevyitä, usein siinä toivossa, että laihduttaisiin.

Sokerin addiktoiva kokemus syntyy kerta toisensa jälkeen toistuvasta syklistä: päivällä syödään liian kevyesti, joka saa aikaan illalla voimakkaat mieliteot, jolloin iltaruoka, usein sokeripitoinen, saa liian suuren merkityksen. Ruoka koetaan palkintona ja toisaalta himon kohteena. Kun tähän yhdistetään liian vähäinen syöminen, epätasainen ateriarytmi ja vähäinen liikunta, jotka heiluttavat verensokeria kuin laivaa myrskyssä, niin lisää se entisestään makean mielitekoja ja vie kohti ”sokeriaddiktiota”.

Kun ruvetaan purkamaan ruokaan kohdistuvia addiktioita, on hyvä ensin ymmärtää, että itse ruoka ei ole ongelma, vaan se minkälaiset ajatukset ovat pinnalla sitä syödessä. Vääristyneet ajatusmallit syntyvät ajan saatossa, ja onkin hyvä katsoa aikoja jolloin ongelmaruoka ei aiheuttanut ongelmia esim. lapsuudessa. On tärkeää opetella syömään tasaisemmin ja  enemmän, etenkin päiväsaikaan, sekä parantaa ruoan laatua. Näillä keinoin voidaan välttää kovia näläntuntemuksia ja verensokerin laskuja, jolloin addiktoivista ruuista ei saada samankaltaista palkintoa ja hyvänolontunnetta, samalla myös mieliteot tasoittuvat. Addiktoiva ruoka pitää myös kohdata ja opetella syömään sitä hyvällä omalla tunnolla, jolloin himo sitä kohtaan rauhoittuu. Tämä prosessi vaatii aikaa ja uskallusta, mutta onnistuessaan palkitsee!

Monet ihmiset kokevat saavansa helpotusta riippuvuuteensa välttämällä addiktoivia ruokia. Viime aikoina etenkin vähähiilihydraattisen tai kivikautisen ruokavalion avulla on yritetty löytää keinoja irtautua addiktioista. Usein nämä ruokavaliot auttavat, koska ne parantavat syömisen määrää ja laatua, jolloin verensokeri tasaantuu ja makeanhimot helpottuvat. Täytyy kuitenkin muistaa, että monella on taustalla psykologinen riippuvuustekijä eli kieltäytyvä ruokasuhde, joka ei poistu, vaikka ongelma tuntuu korjaantuvan ruokavaliomuutoksella. Ennen pitkään, heikkona hetkenä, kun stressi painaa päälle ja on se huono päivä, mieliteot vievät voiton vielä vuosienkin jälkeen. Eli suositeltavaa on päästä sinuiksi ongelmaruoan kanssa, jos addiktiotunteesta halutaan päästä kokonaan eroon!

Pieni määrä sokeria ei siis pilaa tai turmele kenenkään ruokavaliota. Hyvään ja sallivaan syömiseen kuuluvat myös herkut!

Mainokset

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s